- Landskapet breder ut sig ordentligt och jag tar bild efter bild i hopp om att en bild åtminstone ska bli bra

Det här får jag höra ofta. Fotografer som tar många och mycket bilder i hopp om att åtminstone en bild ska bli så där riktigt bra som man hoppas på.

Mina kurser fokuserar alltid på lugnet, stillheten och förmågan att tänka konstnärligt. För att göra detta krävs det en helt annan typ av fotografering än exempelvis en ”vanlig” fotografering. Vi är vana från vår vardag att allting ska gå snabbt och så fort vi blir stillasittandes i en ovan situation så blir det genast jobbigt. Dessvärre för vi över detta beteende i vissa av våra hobbies som exempelvis fotografering. Jo – självklart gäller det att vara snabb med kameran i vissa moment – som exempelvis när jag tar bilder på barnen eller barnbarnen eller på F1 banan eller när jag ska ta kort på en bollsport eller annan sport som kräver en snabbhet. Även då jag fotograferar levande djur som fåglar eller andra djur behövs en snabbtagande kamera. Men rena landskapsbilder – njae … att fånga en solnedgång med 12 bilder per sekund blir lätt jobbigt. Eller att fånga havets rörelser med 8 bilder per sekund blir lätt ganska tjatigt.

För några år sedan, befann jag mig i Lofoten. Jag klättrade upp för det berömda Reinebringen och inväntade där solnedgången. Väl på toppen av detta magnifika berg som mäter ca 480 m ö h. På toppen var det en fotograf som hade satt upp ett tält. Solnedgången närmade sig och ut kom denna fotograf. Han fotograferade varje detalj av en solnedgåpng som går att fotografera – klick, klick och klick klick klick och ämnnu mera klick. Det var en orgie i bilder och jag undrade vad han fotograferade. Han frilansade för ett tyskt cykelmagasin som ville ha bilder från Nordnorge. Klick klick och åter ännu mera klick. Jag började fundera om denna fotograf verkligen upplevde något eller om hans iver att fpnga en solnedgång var så stor att han glömde motivet. Jag började bli lätt stressad av hans klickande och springande med kameran, bytandes objektiv samt byte av olika ställningar. Jag började se på vart solen lyste, vart dagens sista strålar skulle träffa. Jag gick 70-80 meter till en klippkant. Klättrade upp de 5 metrarna för kanten och satte mig ner. Bergets lodräta vägg sluttade brant ner. Jag satte lugnt upp stativet, valde med omsorg ett objektiv. Kände in luften , solstrålarna och började att fokusera. Satte på ett polfilter och en ND 6 filter och tog 5 eller kanske 6 bilder under ca 30 minuter. Resultatet vart helt enastående. Efter 3 månaders tid kom en fråga från en av Norges största turistföreningar. De ville använda min bild som front bild. Självklart gick det bra. Idag – några år senare har mer än 6 miljoner unika besökare sett min bild – och ja – det hela började med att jag sökte lugnet, vilan i bilden och fokuserade på vad istället för hur.

Och det är just detta jag lär ut på mina fotokurser – VAD ska jag ta för något istället för HUR ska jag göra det. Tekniken är för det mesta HUR medans bildkompositionen är VAD – och just bildkompositionen är viktig. Jag brukar tänka ”- jag struntar i den gyllene regeln” och istället gör jag min bild utifrån vad jag själv vill komponera – men jag är noga med att tänka igenom vad jag vill förmedla med min bild innan jag tar den.

På många av mina fotoäventyr kan jag efter en vecka komma hem med 150 -200 bilder. Mina fotokollegor kommer hem med 10 gånger så mycket bilder. Men då är de bilder jag ar tagit färre men kanske inte bättre, men mer genomtänkta. Jag vet vad jag söker efter för jag har tänkt igenom detta innan, när jag ser ”bilden” fokuserar jag på att få den så bra som möjligt, kanske väntar jag tillskuggorna har lagt sig, tills solen står rätt eller helt enkelt, kommer tillbaka nästa dag för att verkligen ta den där fantastiska bilden som jag alltid önskat ta. När jag tog bilden på Reinebringen, var det faktiskt 3:dje gången ag besteg detta berg. De två första gångerna fick jag gå ner pga av hård väderlek, den 3:dje gången lyckades det – och det är exakt det de handlar om – uthållighet, känsla och sinne för det konstnärliga.

På mina fotokurser lär du dig att fokusera på både teknik, bildkomposition men även att ta mindre men bättre bilder. Att fokusera på bildkompositionen och utifrån olika sätt och tekniker välja bild istället för snabbhet och teknik. På kurserna får du tips, trix och goda råd om hur du ska tänka och fokusera på när du tar landskapsbilder. Ibland behövs en längre slutartid ibland en kortare. Ibland vill man få till en solnedgångsbild som fräter ut över hela bilden och ibland vill man få en gul/&röd solnedgångsbild eller varför inte bara en bild över ett slättlandskap – vad du än väljer att ta på – så finns jag där vid din sida och stöttar och hjälper dig till att bli en bättre fotograf, som ska hitta din unika stil, komposition och utifrån detta använda tekniken på bästa sätt. Du ska bestämma över tekniken och inte tvärtom.

Välkommen till någon av mina fotokurser – mer info hittar du på www.fotoadventures.se

Anders Jorulf

More of our stories from

Fotowebbskolan